Effektiv butiksplanering

Publicerat: 10 maj, 2016 i Butiksinredning
Etiketter:,

butiksplaneringDen som driver en butik blir snart van vid sin omgivning och det är lätt att bli hemmablind. Ibland så får man helt enkelt ta hjälp med butiksplanering från ett proffs som vet hur man skapar ett rum som sänder rätt budskap. I en butik så vill man ju att kunder ska känna sig välkomna och uppleva att de finner det som de är ute efter. Om man inte har planerat på rätt sätt med bra inredning och struktur så är risken stor att kunder helt missar att man faktiskt har det som de eftersöker och det till riktigt bra priser!

Butiksplanering som är effektiv

Till att börja med så måste man tänka igenom vad konceptet för butiken är. Det är inte så enkelt att butiksplanering går ut på att man bläddrar i en katalog med möbler och galgar för att sedan beställa detta. En klädbutik för barn och ungdomar ser ut på ett sätt, en herrekiperingsbutik på ett annat och en butik för skumbollar på ett helt annat sätt. Tillsammans med en inredningsdesigner så kan man diskutera den känsla man vill förmedla och var fokusen kommer att ligga. På så vis så kommer man fram till den typ av hyllor man vill ha och hur mycket golvyta som bör finnas för att butiken ska kunna drivas på rätt sätt. Man får heller inte glömma bort personalen som också ska trivas. Butiken måste vara en trygg plats där man upplever att klimatet är behagligt och att man alltid har bra sikt över det som händer i lokalen.

Ett budskap

Det budskap som man sänder ut genom sitt skyltfönster måste genomsyra hela butiken. Här får man tänka till litegrand. Om man till exempel vill ha en miljöriktig utstrålning så kanske möbler i trä blir bättre än möbler av aluminium. Om man däremot känner att det man säljer är mycket modernt och kanske elektroniskt så kan metaller vara bättre som val för displayer och möbler. När det handlar om elektronik så får man ju även fundera på hur man kan låsa fast dyra produkter utan att ge intrycket av att man inte får röra. Här kommer glas att bli ett viktigt material då det gör det möjligt att se på produkter som ändå finns skyddade bakom lås.

Uppdateringar och kampanjer

En butik är inte statisk och man måste hela tiden se på sin butiksplanering i enlighet med det som händer på plats. Därför är det bra att redan från start bygga sin butik med moduler som är lätta att flytta på då det behövs. På så vis så kan man bygga temporära öar för speciella kampanjer. Det kanske räcker med att beställa ett nytt displayskåp för att framhäva en viss vara eller att man gör om hyllors planering för att lokalen ska kännas som ny igen.

Starta bolag som inredare

Det är brist på professionella butiksinredare. Är du duktig på design, har erfarenhet av att driva en butik och vill erbjuda dina tjänster kan det vara en spännande idé att starta ett eget bolag. Att starta ett bolag är enkelt. Du kan köpa ett lagerbolag och vara igång på någon dag. Har du planer att anställa personal kan det vara en bra idé att starta ett aktiebolag som är en juridisk person och som inte har samma plånbok som din privata. En rekommendation är att be någon som kan och tycker det är roligt att sköta bokföringen åt dig så du kan koncentrera dig på det du tycker är kul och det du är duktig på – butiksinredning!

Advertisements

Kommentarer inaktiverade.